mandag den 26. november 2012

Skammerens datter af Lene Kaaberbøl

Længe siden jeg nu har læst bogen, men prøver mig lidt frem.

Bogen er udgivet i 2001og er 1. del af en serie på 4.

Jeg har ikke før læst bogen, men blev hurtigt grebet af fortællingen, der foregår i fantasilandet mellem Nordhavet og Ringhavet. Man har en fornemmelse af at det kunne være det nordlige sverige/Finland etc. Tiden for historien kunne være middelalderen, men er ikke nærmere defineret.

Ordet skammer dækker måske over en slags hypnotisør, for moderen til Dina (som er hovedpersonen) får folk til at skamme sig og komme med  bekendelser, når hun kigger dem direkte ind i øjnene, og Dina har arvet hendes mors gave. Derudover hører man at moren har forstand på urter og kan helbrede, og altså kan betragtes som "klog kone".

En dag bliver Dinas mor kaldt til en borg langt væk for at få en drabsmand til at fortælle sandheden, altså gå til bekendelse over for de drab, han har begået, men da Dinas mor konfronterer ham, må hun fortælle borgejeren Drakan, at den unge mand Nico ikke havde begået drabet. Dina bliver derfor hentet og moren truet til at lade hende tilbringe natten i spjældet med Nico, hvilket hun går med til og overbeviser Dina om, at han ikke er morder.

I borgen holdes der drager, og her konfronteres vi for første gang med, at det er en fantasyfortælling.

I historien er der gys og spænding, dyr og mennesker og landskabet samt byen omkring borgen er rigtig godt beskrevet, og man holdes fangen af en fantastisk fortælleevne, som absolut har givet mig lyst til at læse de næste bøger i serien.

Målgruppen til bogen skulle være børn fra 10-13 år, men jeg har altså også fået en rigtig god oplevelse af at læse den.

Som roman i en undervisningssituation under fantastiske fortællinger/fantasy/magiske fortællinger hører historien ind under fortællinger den magiske verden, hvor handlingen ofte foregår i et univers, der kan minde om middelalderen, og hvor magiske væsener forekommer.

Under læsningen kan/vil eleverne få kendskab til tid og miljø, personkarakteristik, genre, synsvinkler, fortæller, motiv og tema, og de kan arbejde med opgaver både før, under og efter læsning, og forskellige danskfaglige opgaver, mundtlige som skriftlige kan indlægges i læseforløbet.

En absolut anbefalelsesværdig bog.

Susan Kamph

Ingen kommentarer:

Send en kommentar