torsdag den 18. oktober 2012

Brødrene Løvehjerte


Jeg har valgt at bruge blog-sproget, da det er en blog, frem for det mere metodiske sprog, som vi kender til i vores opgaver – dog tænker jeg, at det sagtens kan omskrives så det kan anvendes i en kommende opgave.

Brødrene Løvehjerte er for mig, en helt særlig fortælling om to brødre med et fantastisk livssyn og ikke mindst et livssyn efter døden. De har en fortællende måde at overleve sammen ind i - og udover historien.

I historien møder vi de to brødre, Karl og Jonatan, hvor af Karl er meget syg, ja faktisk døende. Jonatan, som er storebroderen, beskrives som den ansvarlige og beroligende i forhold til, hvad der venter Karl. Jonatan fortæller, at når man dør, kommer man til landet Nangijala, hvor alt umiddelbart virker som godt. Karl er fortsat bekymret, da han ved at der kan gå lang tid for Jonatan vil gøre ham selskab i Nangijala.

Da der senere udbryder brand i deres lejlighed, må Jonatan tage Karl på ryggen, og springe ud vinduet, men uheldet er ude, og Jonatan dør i faldet. Ved begravelse får Jonatan navnet ”Løvehjerte”, efter den gamle Kong Richard, på grund af hans mod.

Karl dør, og brødrene genforenes i Nangijala, hvor de sammen bor i Kirsebærdalen, og alt ånder af fred og idyl. Men på den anden side af bjergene ligger Rosendalen, som styres af den onde Tengil, hvis husdyr er dragen Katla.

Kirsebærdalen omdannes hurtigt fra idyl til en organisatorisk modstandsbevægelse, som brødrene hurtigt bliver en del af. Kirsebærdalen har, som alle andre modstandsbevægelser gennem tiderne, en forræder, og Karl er opsat for at finde synderen.

Jonatan er draget til Kirsebærdalen, og snart følger Karl efter, og hans formodning bekræftes; - der er en forræder, som er en fra modstandsbevægelsen.

Karl bliver opdaget i fjendens land, men ført tilbage til Rosendalen, og genforenes med Jonatan.

De to brødre drager igen ud, for at befri Orvar fra modstandsbevægelsen. Orvar holdes fanget i dragen Katlas, grotte. Det er sådan, at rammes man af Katlas ild, bliver man lam, og vil dø. Uheldet er igen med de to brødre, da Katla får ramt Jonatan, og Karl må indse at igen skal han undvære sin bror.

Med en ny historie fra Jonatan, trods undren om hvordan det kan lade sig gøre, får Karl at vide, at de igen vil mødes, nu i Nangilima. Karl vil ikke være alene, og tager denne gang sin bror på ryggen, og springer i dybet og mod lyset.

 

Hvorfor jeg synes at den er god, fantastisk og tilegner sig både til mellemtrinnet, men også til udskolingen:

Astrid Lindgren har udtalt, at når hun skriver sine bøger, gør hun alt for at ”beholde barnet i sig selv hele livet”. Jeg synes bestemt at vi mærker det i Brødrene Løvehjerte, hvor sorg og død, er et af de svære emner at beskæftige sig med, når det angår børn. Astrid Lindgren mente også, at ”børn havde en særlig humor”, og at ”børn skulle have kendskab til ondskab og død”. Astrid Lindgren rammer plet med lige netop dette i Brødrene Løvehjerte.

A.L. formår at nå læseren, med sit til tider barnlige sprog, og eventyrlige måde at neutraliserer ondskab og sorg, uden at kompromis med, at det virkelig findes.  Det skal dog siges, at jeg sad med tårer i øjnene da historien blev læst, og kunne næsten mærke Karls skepsis, ved savnet af hans bror i længere tid, end beregnet. Nu pressede jeg også citronen til det yderste, ved at lytte til Rasmus Seebachs ”Nangijala” samtidigt – det kunne måske have været, men tænkte det måske gav mening.

Jeg valgte at stille mig parallelt med teorien i ”Danskbogen – Danskfaget i de pædagogiske uddannelser” – ”Litterært nærvær i klassisk og moderne børnelitteratur” s. 79-113, hvor der igen nævnes at Astrid Lindgren skriver til barnet i sig selv. Der ligges ydermere vægt på, at barnet ser sin egen vækst i spejlet fiktion, hvor der måles på de gode historier, som når helt ind til læseren, som jeg synes det gør i Brødrene Løvehjerte.

Jean Piaget sagde, at børns kognitive udvikling kunne beskrives ved begrebet adaption(tilpasning) ved henholdsvis en assimilation(hvor barnet forsørger at få omverdenen til at passe til det, det selv i forvejen ved og kan) og en akkommodation(hvor barnet selv forsørger at tilpasse sig omverdenen).

Det forventes, at barnet bliver en medaktør i historien, og jeg tænker, at børn på mellemtrinnet tilpasser sig, når de læser en tekst – de vil ikke tolke, som voksne måske vil tolke A.L. bog.

Hvis jeg udleverede Brødrene Løvehjerte til mine elever i udskolingen, tror jeg, at de vil tolke på slutningen, på samme måde som jeg selv gør.

Jeg tolker, at Jonatan får lokket til sin bror, Karl, til selvmord, da Jonatan udmærket godt ved, at Karl igen vil være alene tilbage, når han dør. Man kunne også vende den, og sige, at grundet at jeg er voksen(flere ville sige, nej det er du ikke), har min fantasi forladt mig, og jeg ikke kan se det positive i, at hver gang man dør så genfødes man i en ny verden, hvor det gradvist bliver mere lykkeligt, jo flere ”levels” man opnår.

Altså med voksenøjne sætter jeg skepsis ved slutningen, men var jeg barn, er historien helt igennem fantastisk fortalt, og det er som om man næsten er der selv. Man mærker sorg, glæde, varme og ikke mindst sammenhold. Flere emner berøres, som kan give anledning til mange timers arbejde i et skoleforløb.

Jeg håber, og ser frem til, at kunne arbejde mere med Brødrene Løvehjerte i min kommende undervisning.

 

 

23 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Laver lige en test, om kommentarer virker.

    SvarSlet
  3. Så prøver jeg igen:
    brødrene Løvehjerte:
    A.L. tilbyder en paradisfortælling. En meget konkret en. Hun referer til, og blander ideer fra, Biblen, budhismen og Valhal( måske flere)
    Fra Biblen har hun selve paradistanken. Der er skønhed og harmoni, der er en slange i form af Katla, der er duer som sendebud mellem verdener og der er hornet, som i jødedommen skal vække folket til at vælge ret og tæmme det uønskede. Slutkampen referer til Dommedag. Der er også tanken om fortabelse modsat frelse, -Jossi som falden engel. Desuden får vi at vide at Nangiala befinder sig langt ude i universet(i himlen).
    Af referencer til budhismen er Karmafloden, samt den lange vandring fra liv til liv. Her bringer ens rette valg en videre til den næste eksistens på et højere niveau på vej til Nirvana: Mattias kommer til Nangilima, mens Jossi bliver i Karmavandfaldet( s.174, l.2)
    Af referencer til Valhal ser vi tengilsmændene som jætter, Katla som Fenrisulven( Lænket, slipper løs ved Ragnarok), Karm som Midgårdsormen, Jossi som Loke.
    Det er da en fin og troværdig verden hun har samlet.

    Noget af det A.L. vil med Brødrene Løvehjerte er at forsikre om at man ikke behøver at frygte, hverken ensomhed eller død. Den kan virke som trøst hvis man faktisk oplever tab. Men også at man vokser gennem udfordringer. At man kan overvinde sin skræk. At venskab, loyalitet og kampen for frihed er eksistentielle for mennesket. At det er værd at kæmpe for noget, der er større end en selv(-Sig bare 70er-agtigt).
    At mennesket er godt og vil godt. At forræderi er grundet i uvidenhed og ondskab i dumhed.
    At selv om vi er skævbenede, grimme og angste, har vi en ædel kerne af heltemod i os.

    Lige en ting til: Hvorfor vælger A.L. at skrive noget af teksten i grammatisk nutid, når hun ellers holder den i datid. Så vidt jeg kan se gør hun det når hun vil fortælle om noget, som er gyldigt over tid og sted( eks.:s 31" Jeg kan lide....".
    -Men hvad med kap. 2 ? Siger A.L. her at Karl ligger i sit køkken og drømmer sig gennem alt det kommende?

    -Og udfordrer hun vores realitetssans? -Som da Karl ridder afsted og siger til sin hest: "Hvem tror du det er, som drømmer det?.....Måske er det Gud" og Jonatan siger senere:"Du må ikker tro at det her er virkelighed! Det er kun en stump af en urtidsdrøm..."(s. 140, l. 3)
    -Er vi vores drømme?

    SvarSlet
  4. Jeg skal også bare lige se, hvordan det virker :-)

    SvarSlet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Så er jeg lige på igen: Jeg kom lige i tanker om at Jossi har mange paralleler til Judas: Jossi er et jødisk navn(Josef). Han er forrædder og så har han "Den Gyldne Hane"( Guldmønter og hanegal).
    En anden ting: I forhold til det med at Karl bliver lokket til at begå selvmord. Jeg havde aldrig tænkt det selv, men super iagttaget.
    Jeg tænker også at: Helt i starten af bogen siger Karl at det er historien om Jonatan Løvehjerte, han vil fortælle, og så begynder han at fortælle sin egen, og deres fælles historie. Jonatan udvikler sig vel ikke historien, men det gør Karl. Karl bliver faktisk det, som Jonatan hele tiden har været og som klimaks vælger Karl at tage det samme valg som jonatan tog før: At tage sin bror på ryggen og springe videre til næste liv. Det slutter på en måde en ring.
    I starten af bogen siger Karl at det er en virkelig historie, han vil fortælle, men at det nok kun er han og Jonatan der ved det. Hvorfor ved alle de andre fra Nangiala det ikke?

    SvarSlet
  7. Bare lige en lille anekdote:
    I filmen Titanic findes der en scene, hvor en mor opholder sig på nederste dæk med sine børn. Hun ved, at de ikke står til at redde, og derfor fortæller hun dem om Nangijala. Det viser noget om Lindgrens udbredelse, men det er påfaldende, at bogen ikke var i nærheden af at være skrevet, da Titanic sank.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var som ung meget glad for at læse Brødrene Løvehjerte. Senere så jeg filmen. Begge har berørt mig dybt, faktisk så meget, at jeg som lærer altid i indskolingen valgte at bruge den som oplæsningsbog.
      Det sprog, AL bruger, får mange billeder frem, mens man læser. Ydermere hjælper Wiklands tegninger til at danne billeder. De billeder er lige tipas så romantiske, så forklarende og så skræmmende som nødvendigt.
      Minsandten om ikke de billeder fra bogen og mine forestillinger så passede helt sammen med filmen, da jeg så den. Og nu hører jeg, at man vil lave en ny film. Den skal jeg helt sikkert se, når den kommer, skønt jeg ikke kan forestille mig den lavet bedre.

      Slet
  8. Først har jeg lyst til at fortælle om min oplevelse af at læse Brødrene Løvehjerte igen. Det er en historie, som jeg har læst og hørt samt set filmen mange gange i løbet af mit liv. Alligevel var jeg grebet af historien med det samme! Hele bogen igennem havde jeg fornemmelsen af, at jeg blev nødt til at skynde mig at læse videre for at finde ud af, hvad der videre skete i bogen (selvom jeg jo udmærket godt vidste det fra de 117 andre gange, den er blevet læst!). Skiftevis smilte jeg over søde historier og iagttagelser gjort af Karl Løvehjerte, bed negle over det spændende, der var i gang og græd over det forfærdelige eller smukke, der sker i historien. Grunden, til at jeg først måtte fortælle om min læseoplevelse med bogen, er, at jeg synes, at den indeholder alt, hvad en god læseoplevelse bør indeholde. Det må siges, at være et rigtig godt udgangspunkt for at vælge at arbejde med bogen i folkeskolen.

    Jeg synes, at I (Camilla og Birgitte) har gjort jer nogle spændende iagttagelser med bogen. I forhold til at arbejde med den på mellemtrinnet eller udskolingen, ser jeg muligheder i begge dele. På mellemtrinnet er den oplagt at arbejde med i forhold til særligt symboler, da de symboler der er, er meget tydelige, f.eks. duen og dragen som symbol på kampen mellem det gode og det onde. Endvidere kan der laves gode personkarakteristikker. Den af Karl ”Tvebak” Løvehjerte vil kunne vise en udvikling fra et bange barn til en ansvarlig og moden person. Derudover kan man undersøge de to brødre og om det de har sammen gør hinanden stærkere (inspiration til dette er hentet fra lærervejledningen til hjemmesiden Astrid Lindgren – fuld af fortællinger). Der er altså nogle tydelige litterære træk i bogen, som gør den tilgængelig at arbejde med på mellemtrinnet. Men disse litterære træk kan der også arbejdes videre med på udskolingsniveau og her tror jeg der kan skabes rigtige gode fortolkninger af bogen. Da niveauet i bogen jo er meget letlæseligt, er det måske muligt at arbejde med filmen Brødrene Løvehjerte i stedet for, og dermed have fokus på filmanalysen. Jeg har i hvert fald googlet Brødrene Løvehjerte og fundet frem til, at den netop nu er ved at blive filmatiseret endnu engang. Den har et budget på det samme, som da man indspillede Arn – så mon ikke den er værd at gensyn i ny udgave, og forhåbentlig kan den bruges i udskolingen (og sikkert også mellemtrinnet).

    Til sidst vil jeg som uddannet kristendomskundskabslærer påpege, at jeg ser mange muligheder for et tværfagligt arbejde mellem dansk og kristendomskundskab med netop denne bog(/film). Jeg lægger mig derfor meget op af de religiøse iagttagelser, Birgitte gør sig. Jeg ser, at man på mellemtrinnet netop kan arbejde med de nordiske guder samtidig med bogen, og at i udskolingen ville det være oplagt at arbejde med buddhismen.

    SvarSlet
  9. Jeg har læst Brødrene Løvehjerte for 1. gang og mindes ikke at have set den som film heller.

    Jeg synes ikke bogen er fantastisk. Jeg kan godt se, at der måske kan være noget religionsundervisning i den mht. Buddhisme, hvor der tros på et liv efter døden.

    Jeg synes, det er fint, at Jonathan fortæller Karl om Nangijala, da han ligger for døden hjemme ved moren. Og der er selvfølgelig noget at tale om ved selvopofrelse, hvor Jonathan ofrer livet for at redde Karl. Hvordan Jonathan så kan vide, hvordan der er i døden, altså på den anden side af livet, får vi intet at vide om. Heller ikke da han fortæller om livet efter Nangijala.

    Jeg synes, det er lidt uhyggeligt, at der så "let" lægges op til selvmord, da Karl med Jonathan på ryggen, kaster sig ud fra Karmaklippen. Jeg tænker på børn på mellemtrinnet, som måske har lidt svært ved at udskille fantasi fra virkelighed.

    Jeg synes, historien er frygtelig rodet med hensyn til tid, selvom der bliver fortalt, at Rosendalen og Nangijala har et andet tidsforhold end det, vi kender på jorden.

    Alt i alt falder jeg altså ikke i svime over historien og har ikke lyst til at læse den på mellemtrinnet med mine elever i 5. klasse.

    SvarSlet
  10. På Emu faldt jeg et interview med Astrid Lindgren:
    Astrid Lindgren udtalte i et interview, hvor meget hun selv tror på sin historie:
    "Jeg tror hverken på Nangijala eller Nangilima eller på himlen eller nogenting. Og i virkeligheden er det jo også sådan i bogen, at Tvebak ikke dør i sin slagbænk før på sidste side. Det, der sker i Nangijala, er det, han tyr til for overhovedet at kunne holde ud at leve, efter at Jonatan er død for ham i den der brand. Og da han endelig tager springet til sidst, så gør han det også i fantasien. Ja, sådan forholder det sig, det voksne menneske i mig ved, at det er sådan, men barnet i mig vil ikke acceptere det, så derfor siger jeg til dig: du understår dig i at sige noget om det her til noget barn, for ellers slår jeg dig!".
    En dag talte Astrid Lindgren med en psykolog på en afdeling for syge børn. Han sagde, at han aldrig ville kunne læse de sidste linjer i 'Brødrene Løvehjerte' op for noget barn. Det er så forfærdeligt, at de dør to gange. Hertil svarede Astrid Lindgren: "Du må forstå, at jo flere gange man dør, desto bedre vænner man sig til det".

    Jeg har brugt historien i en 8. klasse. Den berørte eleverne meget. Det er ikke min egen opfindelse, men arbejdet med bogen er med i bogsystemet Vild med dansk 8. Her skal eleverne lytte til Astrid Lindgrens oplæsning på svensk og herefter anmelde bogen på nettet.
    Eleverne var begejstrede for hendes oplæsning på svensk, og de lagde herefter mange kræfter i anmeldelsen.
    Så bogen kan bruges på mange niveauer og i mange sammenhæng.

    SvarSlet
  11. Tusind tak Dorthe.
    Så giver det mening med de hints der er til drømmeverdenen, nutidsformen osv. Da jeg foreslog at Karl lå i sit køkken og drømte sig gennem handlingen, tænkte jeg, at det nok var jeg nok blevet lige lovligt langhåret. Nu synes jeg at bogen er blevet endnu bedre. En fantastisk måde at bearbejde sorg og tab på. -Og anerkendt indenfor narrativ psykologi. Karl sørger jo både over sin egen kommende død og sin brors død. Samtidig når han, gennem fortællingen, at leve det liv, han ikke kunne leve i den ydre verden sammen med Jonatan. Dermed fortæller han begge livene til ende i stedet for at de bliver levet.WOW.

    SvarSlet
  12. En god bog. Et godt eventyr, som prøver at sætte det helt store omkring livet og døden i perspektiv - og vellykket i en historie, som især har potentiale til at gribe børn, men også kan læses af voksne.

    SvarSlet
  13. Når man bevæger sig i et så dramatisk univers, som BL, begynder læseren vel logisk at tænke over livet efter døden (hvis det findes?). Her bemærker jeg, at bogens forfatter end ikke tror på sin egen historie.

    Astrid Lindgren har tidligere udtalt som følger til den svenske forfatter og journalist Margareta Strömstedt:

    »Jeg tror hverken på Nangijala eller Nangilima eller på himlen eller nogenting. Og i virkeligheden er det jo også sådan i bogen, at Tvebak ikke dør i sin slagbænk før på sidste side.

    Det, der sker i Nangijala, er det, han tyr til for overhovedet at kunne holde ud at leve, efter at Jonatan er død for ham i den der brand. Og da han endelig tager springet til sidst, så gør han det også i fantasien.

    Ja, sådan forholder det sig, det voksne menneske i mig ved, at det er sådan, men barnet i mig vil ikke acceptere det, så derfor siger jeg til dig: du understår dig i at sige noget om det her til noget barn, for ellers slår jeg dig!«.

    En dag talte Astrid Lindgren med en psykolog på en afdeling for syge børn. Han sagde, at han aldrig ville kunne læse de sidste linjer i 'Brødrene Løvehjerte' op for noget barn. Det er så forfærdeligt, at de dør to gange. Hertil svarede Astrid Lindgren: »Du må forstå, at jo flere gange man dør, desto bedre vænner man sig til det«. Da hun kom hjem ringede Ida i Katholt (fra Emil-filmene) og sagde: »tak for, at du har givet den sådan en lykkelig slutning«.

    Kilde: Politiken.dk

    SvarSlet
  14. Jeg hører også til dem, der har læst bogen flere gange og har set filmen et utal af gange. Jeg har ikke genlæst bogen i denne omgang, men har mange klare erindringer fra egen læsning og fra oplæsning for mine tre børn, der alle har fået den læst op.
    Det er en smuk fortælling om døden, om det gode og det onde, om fine menneskelige relationer, søskendes omsorg, når livet ikke er let og en række andre vigtige ting for børn at reflektere over og forsøge at få plads. Og så er der en underfundig humor i Ronjas fars anti-helterolle, i Ronjas stædige snusfornuft og lidt præpupertære og fornærmede attituder, i morens stærke kvindefigur, der er i kontakt med sig selv, men naturens kræfter og med en myndighed, som ikke når nogle af de herrer til sokkeholderne. Skønt. Og så elsker jeg den - måske i grunden meget nordiske - børnebogsstil, der afholder sig fra at moralisere over alt muligt, men lader døre stå åbne for børns og voksnes egne normer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mener du Ronja Røverdatter? Denne bog er Brødrene Løvehjerte, hvor hovedpersonerne er to brødre. For mig virker dit indlæg forvirrende.

      Slet
  15. 1. del
    Brødrene Løvehjerte skrevet af Astrid Lindgren i 1973, snart 40 år på bagen og stadig aktuel!
    Astrid Lindgren præsenterer os for Lillebroderen Karl, som af sin storebor Jonatan bliver kaldt for Tvebak. Tvebak er en syg lille dreng på kun 10 år. Han beskriver sig selv som en grim, dum og bange lille pjevs med skæve ben og det hele. Hans mor er syerske og har sin butik i hjemmet og blev af Tvebak og Jonatans far forladt da Tvebak var to år. Tvebak beskriver sin storebror som en eventyrprins, en med skindende hår som guld, smukke blå øjne der strålede og pæne hvide tænder og helt lige ben. Jonatan bliver af sin lillebror beskrevet som den bedste i verden ikke bare fordi han er han bror men fordi alle mener at han er den bedste. Når Jonatan kommer hjem til tvebak sætter han sig ned og fortæller om alle de ting som han oplever og på den måde skabes der et bånd mellem de to brødre som er helt igennem ubrydeligt. Det sørgelige som kommer til at skille de to brødre ad bliver beskrevet gennemet avis udklip da det ikke er til at sige for så sørgeligt er det. Der udbryder brand i det hus Tvebak bor i og da han er syg og sengeliggende kan han ikke komme ud af bygningen. Jonatan løber ind for at redde ham men desværre tager ilden til og de må hoppe ud af vinduet. Desværre overlever Jonatan ikke faldet og det sidste som Jonatan siger til tvebak er græd ikke vi ses i Nangijala. Der bliver frygteligt tomt i Tvebaks liv uden Jonatan. Han bliver nød til at vente til det bliver hans tur til at tage af sted til Nangijala. Mens han venter, kommer der en snehvid due med besked om at skynde sig at komme af sted, Jonatan venter på ham i den gamle gård i Kirsebærdalen hvor de begge hedder brødrene Løvehjerte.
    Da Tvebak kommer til Kirsebærdalen møder han Jonatan lige præcis der hvor de havde aftalt at mødes. glæden er enorm og Tvebak finder ud af at alt det som Jonatan har fortalt om Nangijala er sandt. De begiver sig hjemad og der venter der Tvebak endnu en overraskelse. I stalden står der to heste, Grim og Fjalar, der er kaniner og et hyggeligt hjem intet kan være bedre. Begge brødrene tager næste dag indtil byen og her bliver Karl præsenteret for alle på den lokale kro. Han fornemmer at det ikke er så lykkeligt og rart som det burde være i Kirsebærdalen. Herefter tage historien virkelig fart og der bliver præsenteret en forræder i Kirsebærdalen, duer der bliver slået ihjel og en ny dal, rosendalen kommer til live. Desværre er alt ikke godt i Rosendalen. Den er faldet i fjendehænder, Tengil som kommer fra Karmanjaka landet oppe i de urgamle bjerges bjerg på den anden side af de urgamle floders flod. Navnet Katla bliver nævnt og der er angst i lillebror Karls øjne.

    SvarSlet
  16. 2 del
    Astrid Lindgren starter sin historie om de to brødre, Jonathan og Karl i den virkelige verden her på jorden. Der er stor forskel på dem. Karl er syg, lille og sengeliggende med skæve ben, Jonatan er stor, stærk og smuk med lige ben. Den verden de er i er ikke retfærdig og der digtes om en bedre verden hvor alle er raske og har det godt. Nangijala er navnet på den nye verden hvor de når de dør, skal mødes og leve sammen igen. Alt lyder til at kunne ende lykkeligt i Nangijala men desværre hersker der uro og krig og brødrene hvirvles ind i en krig om frihed og retfærdighed for alle. Fantasien for lov til at skabe en verden, med dragen Katla, som det ultimative våben mod de modige mennesker i Rosendalen og Kirsebærdalen og lindormen Karm som lever i Karmavandfaldet. Begge brødre kæmper bravt og de ender med at redde Nangijala og freden dog ikke uden omkostninger for begge. I skæret af bålet fortæller Jonatan om en helt ny verden hvor alt er lyst og venligt. Hvor lejrbålenes, sagaernes og eventyrenes verden findes. Den nye verden hedder Nangilima. I Nangilima venter deres venner som mistede livet i kampen om freden. Det er der de skal hen. Jonatan fortæller og Karl lytter som de plejede at gøre hjemme i køkkenet før Nangijala. Karl er pludselig opmærksom på at Jonatan ikke har det godt og Jonatan fortæller at Katla ramte ham med sin dødbringende og lammende flamme. Langsomt men nådesløst vil hanblive lam i hele kroppen. Det eneste der kan redde ham er at komme til Nangilima. Sammen sidder de og venter på at det bliver mørkt. Karl samler mod og tager sin bror på ryggen. Sammen ser de lyset fra Nangilima.

    Sproget er enkelt og vidunderligt krydret med adjektiver som beskriver lugte, farver og personer så de bliver levende. Billederne i bogen er sort/ hvide. De er enkelte og præcise og man ser det man læser. Det onde og det gode er beskrevet så man ikke er i tvivl om hvem der er hvem og hvilke kvaliteter der ligges vægt på. Der er ikke ”pakket” noget ind. Ond er ond og god er god.
    jeg er ikke helt klar og dygtig nok til at komme med en længere udredning om hvor de forskellige ideer til Brødrene Løvehjerte kommer fra, men der er flere ting som bare giver en ”aha oplevelse” når jeg læser Birgittes oplæg.
    Efter min mening en flot bog med mange gode muligheder, for at kunne snakke om forskellige emner i skolen. Bare ganske kort: familier, venskaber, rigtigt og forkert, broderskaber, kærlighed, døden og livet.

    SvarSlet
  17. hej
    Det er godt nok også mange år siden jeg har læst brødrene løvehjerte. -og syntes den er lige så fantastisk som alle I andre syntes. -Og til Cammilla Skafte der skriver at hun så lige presser citronen ved også at hørte Rasmus Seebacks Nangiala...Det er jo godt tænkt af Rasmus S. for alle kender jo bogen, Og hvis ikke de kræft sygebørn gjore, så gør de det nu.-Jeg synes det er en rørende sang , og er sikker på det er fordi jeg kender Astrid Lindgrens skønne bog. Og er sikker på at de børn Rasmus synger for kan få noget særligt ud af den.

    SvarSlet
  18. Noget af det mest slående i Astrid Lindgrens fortællinger er hendes beskrivelse af den verden, som hendes karakterer befinder sig i. Det er det der gør, at vi forelsker os i hendes fiktive personer som alle børnene fra Bullerby, Ronja Røverdatter og alle hendes kompaner, Mio, min Mio, Emil og Ida fra Lønneberg, Pippi, Anika og Tommy og selvfølgelig også Karl og Jonathan fra Brødrene Løvehjerte. Hvem kunne ikke godt tænke sig at have alle sine bedste kammerater boende i de to nabo huse, eller have frihed til at opdage verden i skoven sammen sin bedste ven, nyde småland mens man laver skarnsstreger, have verdens stærkeste ven og selvfølgelig have så tæt et forhold til sin søskende, at man vil gå i døden sammen.

    Når jeg læser hendes fortællinger og ser dem filmatiserede er der slet ingen tvivl om, at hun har skrevet sine historier med kærlighed og de fleste af dem til sine egne børn. Det er også noget af det der rammer så godt.

    Uanset hvilken af hendes eventyr man læser, så taler de på flere niveauer til læseren. Om det er den direkte tekst eller den manglende tekst (det vi selv ligger i teksten), så fascineres både børn og voksene.

    I Brødrene Løvehjerte er det brødrens bånd, deres tæthed, deres kampgejst og deres mod, som giver mig lyst til at være en del af deres verden - omend det blot er som en flue på væggen. Jeg får lyst til at kæmpe med dem skulder ved skulder, som om kampen mod det onde også vil lette den ondskab jeg ser i min verden.

    I denne fortælling, som i alle Astrid Lindgrens fortællinger, oplever vi en fantastisk historie set gennem børneøjne og det gør, at bøgerne let kan benyttes som arbejdsredskab i arbejdet med børn. Selvom børnene ikke selv har oplevet præcis de ting, som hendes karakterer kommer ud for, så kan børnene stadigvæk forholde sig til emnerne. Der er ikke tilføjet en masse voksenbegreber og indpakket følelser, som voksne ofte gør. Det gør at det er nemt for børnene at forholde sig til stoffet og det gør igen at fortællingerne er nemme at bruge som arbejdsredskab.

    SvarSlet
  19. Hvor er I dog kommet godt omkring "Brødrene Løvehjerte". Dejligt at se, at et så brugt litterært værk fortsat kan begejstre så mange, selvom Susan vist ikke er helt så begejstret :-).

    SvarSlet
  20. Det er første gang, jeg stifter bekendtskab med Brødrene Løvehjerte og sikke en fascinerende fortælling. En smuk historie synes jeg. Mine tanker bliver ledt i retning af kristendom, dette i form af at budskabet om næstekærlighed træder ret meget frem i historien. Dog synes jeg også at historien rummer hinduistiske undertoner. Nogle af grundtankerne i hinduismen er jo noget om, hvordan at handlinger og livsstil bestemmer næste genfødsel og at det enkelte menneskes skæbne er selvforskyldt.Jeg ser brødrene som de gode mennesker, der er rejsende fra liv til liv. Deres handlinger er gode og uselviske så ud fra det burde de ikke frygte for det, der kommer efter livet.Det er også lidt pudsigt at den klippe som Karl springer ud fra med Jonathan på ryggen, hedder karmaklippen, idet karma betyder gerninger, der binder og det må man jo sige at de i høj grad gør for Karl når han vælger at gå i døden med sin bror. Denne tilknytning er både fascinerende og skræmmende. Men i virkeligeheden så er det nok sådan de fleste har det i det øjeblik at det står klart at man er tæt på at miste en man elsker. Så synes livet uden vedkommende uoverskueligt .Alt i alt synes jeg det er en rørende og spændende historie og jeg kunne godt have mod på at arbejde med den i skolen på et senere tidspunkt. Jeg synes den er skrevet i børnehøjde, selvom den omhandler et tungt og alvorligt emne. Måske bliver det i virkeligheden vendt lidt om så døden ikke virker så forfærdelig. Derudover giver den også mulighed for at arbejde tværfagligt, da man udover at kunne knytte danskfagligt arbejde på, også kan inddrage faget kristendom. Til sidst vil jeg sige at det er givende at læse kommentarerne herinde, da det for mig har åbnet op for muligheden for at se historien på andre måder end det jeg selv er kommet frem til.

    SvarSlet
  21. Brødrene Løvehjerte er en let læselig bog, som giver et eventyrligt smukt billede af livet efter døden idet hovedpersonen Tvebak dør som en lille svag dreng og kommer til live igen, som en frisk ung dreng i det eventyrlige Nangijala, hvor han genforenes med hans bror Jonatan, som er død kort forinden. Bogen forherliger billedet af døden, så eleverne må betragte det som et attraktivt sted at komme hen, hvor man kan udleve sin eventyrlyst og kæmpe mod riddere og drager. Sangeren Rasmus Seebach valgte også af den grund at bruge Astrid Lindgrens Nangijala i hans sang af samme navn dedikeret til de kræftramte børn.
    I Brødrene Løvehjerte er det da også lovet at der findes et himmerige efter Nangijala kaldet Nagilima. Der er et helt kristent budskab i historien da de der er gode medmennesker får lov at vandre fra himmerige til himmerige, mens de der har syndet kommer til Karmavandfaldet. For Tvebak og Jonatan bliver ensomheden derfor også værre end døden. De kvalificerer sig til at komme i de to himmeriger ved at hjælpe deres medmennesker med god gerninger, som at redde en af deres fjender fra at drukne, men de finder ud af at man først er et helt menneske gennem samværet med andre og derfor er det også udelukket for Tvebak at blive i Nangijala, selv om hans fjender Tengil og Katla er væk, da han ikke kan være der uden Jonatan. Døden bliver altså den eneste kur mod ensomheden
    Bogen kan bruges på mellemtrinet til at tale om den episke fiktionsgenre eventyr, der er masser af stof til miljøbeskrivelser og personkarakteristik og til en fortolkning af historien. Det kan udlede til en snak i klassen om sammenhold og det at være et godt medmenneske.

    SvarSlet