mandag den 22. oktober 2012

SILKE. En forvandlingshistorie


SILKE

En forvandlingshistorie

 

Hej med jer J

Jeg har læst bogen SILKE. En forvandlingshistorie af Bent Haller.
Bogen er udgivet i 1990 og fik dengang stor ros af pressen.

 
Historien handler om pigen Silke, der er enebarn og lever sammen med sin mor og far.
Hendes forældre gav hende navnet Silke fordi de mente det passede fint til en lille pige, der
var født i fiskens tegn under fuldmånen. Ud over det har små børn normalt meget blød hud.
Det er så her at Silke fra starten skiller sig ud fra andre børn. Hun begynder at få noget underligt udslæt og hendes mor og far slæber hende fra den ene specialist til den anden, og alle har de
en eller anden form for diagnose, der peger på at det må være noget allergi.

Den påståede allergi gør desværre, at Silke går glip af en masse ting, blandt andet is og det gør også at hun skal spise en masse piller. Intet af det ser dog ud til at have nogen effekt på hendes udslæt.

Silke elsker vand og da hendes far tager hende i svømmehallen er hun ikke til at styre.Hun virker som om hun er kommet i sit rette element, dog med den hage, at hun ikke kan tåle kloren i vandet og derfor til sidst ikke må komme der for sin mor.

Silke kan leve i familiens badekar og er der hele dagen hvis hun får lov. Hun kan blive helt hysterisk og skrige, hvis hendes forældre prøver at tage hende op. Tit og ofte ender det med, at de lader hende blive i vandet af skræk for hvad naboerne tænker på grund af skrigeriet.

En dag får Silke en konkylie af sin moster Olga. Konkylien har tilhørt Silkes onkel Georg.
I et brev havde Georg blandt andet skrevet, at konkylien var til hans lille havfrue Silke.Silke tager konkylien op til øret og hører for første gang havets brusen. Hun kan mærke, at det trækker i hende.

En dag står hun ved en å. Hun spørger en mand  hvor åen ender, og da han svare ”i havet” kaster hun sig i vandet i håbet om at komme ud til havet. Hun bliver dog reddet op af tililende mennesker, der tror hun er ved at drukne.

Hun får senere overtalt sine forældre til at køre hende til havet. Hun elsker det. Hun svømmer hele dagen og de kan næsten ikke få hende ind igen.
Silke er blevet en fantastisk svømmer og kan svømme fra de fleste. Hun kan bedst lide at have hovedet under vandet, da hun føler sig mest hjemme der.

 
En dag døde Silkes bedstefar og efterlod sig en masse penge.
Efter en del diskussion blev Silke og hendes forældre enige om at de ville købe sig et sommer hus ved vandet. De var hos mange ejendomsmæglere, men fandt ikke rigtig noget de kunne lide.
Så en dag kom de til et sted som Silkes forældre kendte rigtig godt. Det var et lidt sølle sommerhus, men de fortalte, at de engang havde lejet huset. De fortalte også, at Silke var "blevet til" en skøn sommernat, hvor de begge havde badet nøgne i fuldmånens skær. De havde begge fornemmet at der var noget magisk i luften den nat.

 Forældrene køber sommerhuset, der kaldes ”Blackbird”.
De opholder sig så meget i sommerhuset som de kan og Silke opholder sig så meget i vandet som hun kan. Hun begynder at udvikle skæl og tager mere og mere form efter et havdyr. Hendes forældre (specielt hendes mor) har stadig en ide om, at det må være noget allergi og fedter Silke ind i cremer, så hun næsten ikke kan ånde. Silkes far virker derimod som om han er ved at forstå, at hans datter hører til i havet.

 
En dag kan Silke ikke længere holde ud at være i sommerhuset, men hun er ved at miste synet og stemmen, fordi hun nu er på et stadie hvor hun er mere fisk end menneske. Hendes ben er også ved at vokse sammen og hun falder om på gulvet. Hendes far forstår, at han må bære hende ned til vandet, hvis hun skal overleve, så det gør han. Silke svømmer væk.

Historien ender med, at Silkes forældre, der er fortvivlede over hendes forsvinden, hver dag går ned til stranden og kalder på hende. Silkes far sejler ud i en jolle og kalder på hende, men de finder hende ikke. Men pludselig en dag ser de noget langt ude i vandet. Et underligt havvæsen. Det er Silke. Hun kan ikke se dem, men kan fornemme dem og slutter historien med at råbe med sin nu meget pibende stemme, at de ikke skal græde, men bare komme ned til havet og kalde på hende, for så skal hun nok dukke op, så de ikke vil være i tvivl om at hun lever lykkeligt til deres dages ende. Derefter forsvinder Silke i dybet.

 

Min mening om bogen.
En letlæst bog, der egner sig fint til 5-6 klassetrin. Afsnittene er tilpas korte og den er hurtigt læst.
Historien er dog en anelse for langtrukken efter min mening.
En morsom ting (nok mest for mig som voksen)er, at Silkes mor er så optaget af alt det hun mener Silke fejler og alle de undersøgelser hun mener Silke skal til, så hun ender med, at minde om Terkels mor (fra filmen Terkel i knibe). Lidt bizart. J

Men summa summarum en god bog til børn.

21 kommentarer:

  1. Det var sat.... Nu har jeg lige skrevet 2 x lange kommentarer til Silke, uden at de er blevet gemt men bare slettet, jeg må prøve igen i morgen

    SvarSlet
  2. Jeg har læst Silke og synes, det er en bog, der egner sig rigtig fint til mellemtrinnet i folkeskolen.

    I begyndelsen af historien følger vi Silke, der er anderledes end andre børn, fordi hun har et helt specielt forhold til vand, og som det senere viser sig, ikke kan leve uden. - Hendes forældre kan ikke forstå hendes sygdom, og ingen ved, hvad der kan gøres ved den. (Her kan man trække nogle paralleller til eleverne, da de helt sikkert også er, eller har været på et stade, hvor forældrene ikke forstår dem, selv om det ikke behøver at være med henblik på sygdom).

    Silke accepterer, at hun er anderledes. Her kan børnene også drage paralleller til deres egen hverdag, da mange synes, de er anderledes end andre, at nogle ikke synes om dem, fordi de ser ud som de gør, etc. Her kan man få en fin snak om at acceptere sig selv som man er. Her i begyndelsen af bogen, hvor Silke er anderledes, er det måske "kun" at hun har fiskehud og svømmehus mellem tær og fingre (hvilket nogle jo faktisk i virkeligheden er født med). Så så langt kan historien ses som en almindelig skønlitterær fortælling.

    Senere i bogen, hvor fo
    rvandlingen sker (Silke udvikler sig altså til en dynamisk person)går den over mod at være en fantastisk fortælling, altså en historie, som nok ikke kan ske i virkeligheden, og til sidst, hvor Silke forsvinder i havet, har den ligheder med et eventyr, og minder mig lidt om "Den lille Havfrue".

    Eleverne kan arbejde med at finde steder i bogen, hvor der sker forvandling med Silke, måske drage paralleller til deres egen hverdag, hvor de af en eller anden grund ikke føler sig set eller hørt/accepteret, og til slut kan de digte en slutning på historien: Fx. "Nogle år efter....

    SvarSlet
  3. Jeg har forsøgt mig med en receptionsæstetisk anvendelse af Silke i undervisningen på mellemtrinnet.

    Receptionsæstetikken tager udganspunkt i, hvordan læseren oplever en tekst og argumenterer for, at teksten kun eksisterer gennem læserens oplevelse af den. Derfor er der i princppet lige så mange fortolkninger af en tekst, som der er læsere, til den. Det kan dog ske, at fortolkningsfællesskaber, dvs. grupper af mennesker, der forstår verden på samme måder, kommer frem til næsten enslydende fortolkninger af en tekst. (Line Krabbe og Lotte Strøm, Er der en tekst til stede?, s. 21-22 og Red. Johannes Fibiger m.fl., Litteraturens tilgange, s. 48-51. Korte, introducerende tekster; vi skal arbejde mere med litterære analysemetoder.)

    Undervisningsforløb i dansk med receptionsæstetisk udgangspunkt vil fokusere på elevens oplevelse af teksten og må i princippet hvile på en forståelse af, at elevens oplevelse af teksten er ligeværdig med lærerens.

    Lærerens rolle bliver derfor alene at stille arbejdsmetoder til rådighed for eleven, som opmuntrer eleven til at reflektere over sin egen - og andres - oplevelse af teksten. Og måske i de større klasser at gøre sig overvejelser over selve den receptionsæstetiske tekstteori i forhold til andre tekstteorier.

    Undervisning, der bygger på denne tekstforståelse, vil derfor indeholde opgaver som:
    - medskrivning, dvs. at skrive digte, noveller osv. med andre slutninger, indledninger mv., der ligger inden for tekstens genre og univers.
    - forundrings-udvekslinger, altså diskussioner blandt eleverne om, hvad der gør indtryk, overrasker, vækker væmmelse, skaber sympati osv.
    - overvejelser over hvorfor, der sker – eller lige så væsentlig ikke sker – i værkerne.

    Silke glider langsomt fra at være socialrealisme til fantasy, og teksten giver mulighed for at arbejde med begge genrer med eleverne.

    På baggrund af en receptionsæstetisk tekstforståelse kan man derfor forestille sig følgende opgaver:

    - Medskrivning, hvor skrivearbejdet begynder forfra og lader eleverne arbejde med en fortsættelse af teksten som socialrealisme: hvad ville der ske, hvis man skulle fortælle historien færdig i denne genre?

    - Medskrivning, hvor skrivearbejdet begynder bagfra og lader eleverne arbejde sig baglæns i fantasy-genren: hvad kunne forhistorien være, hvis genren var holdt i fantasy helt fra begyndelsen?

    - Tekstnære opgaver, hvor hver enkelt elev udvælger et afsnit, som de redegør for: hvad sker der, hvorfor er dette eller hint bekymrende, uhyggeligt, spændende, dejligt..... for mig?

    Hvis eleverne skal have fuldt udbytte af den receptionsæstetiske tekstforståelse, må elevernes indbyrdes udvekslinger af, hvordan de oplever teksten hver især, være vigtig, så

    - afslutningsvis fremlæggelse af besvarelser, enten i grupper eller i på klassen – i et et åbent forum, hvor den ene fremlæggelse ikke kan være mere rigtig end den anden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vel nok nogle spændende undervisningsopgaver, du nævner her. Det kan jeg se en mening med.

      Jeg har ikke læst bogen for nylig; det er nok 20 år siden, men den er efter min mening stadig almengyldig.

      Der er jo også lavet en tegnefilm på baggrund af bogen, husker jeg.

      Slet
  4. Silke er en fantastik fortælling!
    Bent Haller har med højt tempo bedrevet en roman der ligger i spændingsfeltet mellem magi og realisme, en genre vi kender under navnet: magisk realisme.
    Hr. Haller har med utrolig fortællelyst endnu engang skrevet en vellykket bog i børnehøjde. Han fortæller hele tiden ud fra Silkes perspektiv, med et humoristisk blik på de voksne der omgiver hende, dog uden at blive dømmende.

    Bent Haller er et virkelig godt bekendtskab for både børn og voksne, men især for børn. Han har igennem sin utrolig produktive karriere sat fokus på forskellige problematiker, netop i børnehøjde, men aldrig uden at glemme de voksne der også læser med!
    Her vil jeg blot nævne en bog som 'lille lucifer' der tager læseren med på eventyrlig dannelsesrejse gennem Danmark. Eller bøgerne 'Odysseen' og 'Illiaden', der som flere af hans andre bøger, genskriver en klassisk fortælling, der for mange ville være svært tilgængelig, men som i Bent Hallers hænder bliver nærværende og dynamisk, uden at glemme den oprindelig tekst.

    Til slut vil jeg blot gøre opmærksom på at flere af Bent Hallers bøger også er filmatiseret. Film som 'Fuglekrigen' og 'Samson og Sally' er også yderst brugbar til undervisning i de mindste klasser.

    SvarSlet
  5. " To personer, som står og ser på nattehimmelen, vil måske se på samme stjerneklynge, men den ene vil se billedet af en plov, den anden billedet af et øsekar."Stjernerne" i den litterære tekst er faste og konstante, mens linjerne, som knytter dem til hinanden, varierer."
    Wolfgang Iser.

    Jeg har også læst Bent Hallers Silke.

    Jeg synes denne bog er uhyggelig, måske fordi jeg endnu ikke er nået til at kunne læse fiktion.

    Det er uhyggeligt, at Silke allerede fra fødslen er anderledes og kun trives i vand.
    Det er uhyggeligt, at forældrene ikke kan hjælpe deres barn.
    Det er uhyggeligt, at forældrene allerede meget tidligt skal slippe deres barn.
    Silke trives i vandet, men derude møder hun ikke andre børn, der har det på samme måde. Hun er alene.
    Forældrenes og Silkes sorg er uhyggelig. Ligeledes er det uhyggeligt, at børn skal klare sig uden deres forældre i en tidlig alder.
    Det er de linier, jeg knytter mellem stjernerne. Et barn på mellemtrinnet knytter andre linier.

    SvarSlet
  6. En forfatter som formår at fortælle en eventyrlig historie der er gribende, humoristisk og sørgmodig.
    Sproget er letlæseligt og tager os med ind i Silkes univers på en beskrivende og betagendende måde.

    Konflikterne/problemstillingerne træder tydeligt frem i bogen. Silkes loyalitetskonflikt,forældrenes konflikt omhandlende ikke at kunne hjælpe deres barn, samt at give slip på et barn som man elsker af hele hjertet, samfundets syn på forældrene efter Silkes forsvinden mm.


    Jeg er enig i Pernilles kommentar om, at det er en bog, der er skrevet i børnehøjde og vil ud fra denne antagelse vurdere at den vil være brugbar i undervisningen på mellemtrinet.

    SvarSlet
  7. Så fik jeg også læst Silke.

    Jeg synes Mette Seir kommer med mange gode bud på hvordan man kan arbejde med bogen på mellemtrinnet, og den skole jeg arbejder på bruger den også ofte.
    Jeg nød den, den er skønt fortalt med de små skænderier mellem faren og moren , og forældrene og lægerne, og kan godt lide den måde Bent Haller gentager mange af sætningerne, det er meget poetisk. - og den var ikke spor uhyggelig.

    Jeg kom til at tænke på, iforhold til inkludering af elever der måske er lidt anderledes, hvor vigtigt det er at vi som voksne husker at lytte til børnenes oplevelser af verdenen.

    SvarSlet
  8. Silke en forvandlingshistorie skrevet af Bent Haller

    Bogen ”Silke” er et moderne eventyr. Det kan vi bl.a. se ved at fortællingen starter med ”der var engang”, og hvor det der til at starte med ser ud til at være en historie om en ganske almindelig lille pige (Silke), hurtigt udvikler sig til et eventyr hvor den lille piger langsomt forvandler sig til en havfrue. Læseren kommer uvilkårligt til at tænke på ”Den lille havfrue”. Fænomenet kaldes ”intertekstualitet”.

    Teksten er skrevet med et ydre syn af en 3. personsfortæller. Dog er der et par tilfælde hvor vi får indblik i Silkes følelser: ”kunne hun fornemme at......”, (side 18). Bogen er skrevet med små sjove finurligheder, som f.eks. på side 12, hvor moster Olga tager ind til svømmehallen ”for at se svømmeriet gennem sine egne briller”.

    Jeg synes at Silke er en dejlig varm og anderledes bog, og der er mange gode pointer man kunne tage op i en klasse. En af dem kunne være omkring det at være anderledes end flertallet, som man jo må sige at Silke er. Et andet godt tema kunne dreje sig om det at miste nogen man elsker, og sorgen der følger med. Som Silkes forældre der tilslut må se deres lille pige forlade dem til fordel for havet

    - Dejlig bog jeg havde svært ved at lægge fra mig før jeg havde nået slutningen.

    SvarSlet
  9. Flere gode pointer i denne tråd om, hvordan denne bog egner sig til mellemskolen. Helt generelt kan man sige, at Bent Hallers forfatterskab bærer præg af flere værker, som egner sig til undervisning på mellemtrinnet.

    SvarSlet
  10. Jeg deler betragtningerne om en bog, som er skrevet letlæselig og i øjenhøjde. En sød og gribende bog - dog noget sørgelig. Jeg tænker også, at den måske strækker sig over en lidt for lang periode, og den på den måde mister intensitet og dynamik.

    SvarSlet
  11. Ja der er sagt så mange fine ord om Bent hallers bog Silke. Jeg kan kun gøre det samme. En rørende fin fortælling som er letlæselig. Vil ikke komme med en masse gentagelser, men blot sige at det en rigtig god læsning, som jeg tror at mange børn vil nyde at læse. Et fint emne at tage op kunne være det "at være andeerledes". Helt klart en bog som skal bruges på mellemtrinet og som forhåbentlig bliver brugt på mange skoler.
    Og jeg tilslutter mig de andre om at Bent Haller er fanstisk til at skrive bøger og derfor må siges at være en mester til børnelitteratur.

    SvarSlet
  12. Så fik jeg også læst Bent Hallers "Silke".Jeg må sige at jeg har det således: Jeg kan både gå med dem, der synes at det er en god historie, den er letlæselig og den rummer mange gode pointer, der er værd at tage op i klassen. Men jeg synes også at den er skræmmende og til tider lidt dyster. Dette fordi jeg bliver konfronteret med at nogle forældre skal sige farvel til deres barn alt for tidligt, men også omvendt at nogle børn skal sige farvel til deres forældre alt for tidligt. Det virker trist og ensomt på mig. Selvom Silke lever videre i havet rummer afskeden stor sorg, da forældrene jo ikke kan leve under vandet. Så det var ikke uden en lille tåre i øjenkrogen at jeg læste de sidste sider. Således er spørgsmålet nu om man kan berøre dette emne i klassen? Jeg har tænkt tanken, men vil gerne høre andres mening.
    Når dette så er sagt så synes jeg også at bogen er godt skrevet og Bent Haller skaber et smukt univers under vandet, der virker meget dragende. Ligeledes kan jeg godt være enig i Assers kommentar om at Silkes mor minder om Beate fra "Terkel i knibe", hvilket er både akavet, men også lidt morsomt.
    Jeg ser alligevel frem til at læse flere bøger af Bent Haller.

    SvarSlet
  13. Da jeg læste Silke valgte jeg at have lidt andre briller på end normalt, da jeg havde skiftet bekendtskab med Bent Hallers bøger før. Det var ”Kaskelotternes sang” – jeg kan huske at når min far kørte mig af sted i dagplejen, blev den læst op i radioen om morgenen – den gjorde et stort indtryk på mig – nok mest fordi der var noget hvalsang indover – men selv historien var letforståelig. Bent Haller er blevet hædret for sin læse-venlighed, og det ser man bestemt i Silke – den var læst ret så hurtigt, men også fordi man ville vide hvad der kom til at ske med Silke. Bent Haller er kendt for at gøre oprør med de etablerede normer, og det syntes jeg han rammer meget godt med hans bog Silke. På samme måde gør han det med Kaskelotternes sang, hvor han taler om forurening, menneskers ugerninger mod hvalerne, havet og selve miljøet.
    Det første som jeg faldt over, var en sætning, som var konstrueret således: ..” Tante Olgas briller…”, og måtte lige læse den igen, for var ret sikker på at jeg havde hørt den et eller andet sted før – og bingo; Kim Larsen og Kjukken synger da om Tante Olgas briller. Og det var lige før, at jeg sang teksten op for mig selv – lidt en skæg oplevelse, for noget som var genkendeligt for mig.
    Jeg tænkte faktisk på, at den måde som han beskriver Silkes ensomhed på, kunne være beskrivelsen af en autists verden, hvor jeg i samme øjemed vil nævne den blå dreng – er det en usynlig ven, eller findes han? Jeg havde svært ved at afkode det, og ved, som mor, at børn sagtens kan have usynlige venner, uden der behøver stilles en diagnose.
    På side 40 anvender han et lille ordspil, som bragte smilet frem på mine læber, nemlig; ” der bor en bager”, og igen sang jeg det nærmest for mig selv, da jeg kunne sætte det i relation til en velkendt sang.
    Silkes historie er meget beskrivende, og man føler næsten Silkes smerte og ensomhed på egen krop, og man oplever, gennem teksten, forældrenes voldsomme kærlighed til deres eneste barn.
    Det absurde i teksten, som jeg tænker at eleverne vil sætte spørgsmålstegn ved er, hvem er det lige der trænger ind i moderen? Er havet faderen til Silke, er det derfor hun minder om en fisk, eller er hun mon en fisk? Eller handler alt dette bare om overgangen fra barn til voksen, og frigørelsen fra forældrene, når man er på vej væk hjemmefra?
    En sød, lille historie.

    SvarSlet
  14. Silke er en dejlig historie! Jeg var ikke helt klar over, hvad jeg skulle skrive på bloggen, lige efter jeg havde læst bogen. Jeg læste derfor jeres blogindlæg, og blev inspireret til at kommentere på et af jeres indlæg. Så nu forsøger jeg at ”blogge” videre på det, I har skrevet. Kommentér gerne igen! 
    Dorte skriver, at Silke er en ”uhyggelig” bog. Jeg synes, at det er meget fint beskrevet i forhold til Bo Steffensens skelnen mellem om man læser med faktions- eller fiktionsbrillerne på. Hvis historien læses med faktionsbriller, vil jeg give Dorte ret i at der er en risiko for at den blive opfattet som uhyggelig. Her ses igen det vigtige i at lære eleverne at de læser fiktion og ikke faktion. Historien er jo skrevet om en pige, som i teorien lige så godt kunne være dem selv, men der er så mange symboler osv. som eleverne må se for at forstå at det er fiktion.
    Det er spændende at læse børnebøgerne, og så tænke over hvordan eleverne rent faktisk oplever bøgerne.

    SvarSlet
  15. En for-VAND-lingshistorie.
    Camilla, jeg bemærkede også de små remser,- eller nogle af dem, de er så undertonede, så integrerede i teksten at jeg flere gange lige måtte læse den igen. Der er også nogle fantastiske dialoger hvor Silke, mor og far taler helt ved siden af hinanden( fx s. 39 l. 9-14 og s. 40 nederst)
    Jeg vil skrive lidt om fællesskab og adskillelse. På en måde er Silke anderledes, men hendes anderledeshed er ikke unik. Den dragning til havet, havde hendes mor under undfangelsen og senere igen lige før Silke drager afsted, men hunundertrykker den. Hendes onkel Georg, som kaldte hende "min lille havfrue" da hun var spæd, var draget på samme måde som hun og havde fem år før måtte hoppe i havet. Den gamle, sure bedstefar undertrykte sin trang og døde "rasende tør indeni". Hun er altså en del af et skæbnefællesskab. Kan det simpelthen være at tage sit liv alvorligt, tage ansvar, og lade sig rive med livet, på vej til lykken. Holder man sig fra det liv man har, dør man gammel og sur.
    Der er forskel på at være alene og at være ensom. Silke er jo ikke ensom i havet. Hun er lykkelig. Hun forstår efterhånden at det ikke er et liv hun kan dele med sine forældre. Moren tør ikke og faren kan ikke. På et tidspunkt er han ved at drukne i sit forsøg på at følge hende. Silke er ved at dø i forældrenes forsøg på at holde på hende. De voksne elsker hende på deres egne præmisser og ikke på hendes(Mors øjesten, fars lille guldklump, og moster Olgas allerdejligste hjertenskær)og vil besidde hende. Men de elsker hende og hun elsker dem. Denne kærlighed gør at Silke faktisk vil komme når de kalder, så forældrene kan se at hun lever lykkeligt til deres dages ende. En fantastisk slutning.




    Af vand er du kommet, til vand skal du blive, af vand skal du igen opstå...

    SvarSlet
  16. Sikke en masse skønne perspektiver på historien om Silke. Bogen er hjertegribende og jeg havde læst den engang for flere år siden. Nu havde jeg lidt andre briller på, men blev ikke mindre påvirket af både den fantastiske men samtidig sørgelige historie om Silke. Jeg kunne ikke lade være med at tillægge det stor betydning at Silke til sidst forlader sin familie. Moren prøver krampagtigt at holde fast i sin lille pige og faren bliver den der først accepterer tingenes tilstand og sætter sin datter fri...Jeg gav også bogen til min 10-årige datter og bad om hendes mening og her blev det tydeligt, at Ida har læst en sjov og god historie, men skal vejledes igennem de mere tunge temaer i historien. En skøn bog som fint kan bruges til mellemtrinnet.

    SvarSlet
  17. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  18. Jeg synes historien er velskrevet og egentlig også betagende. Måske er det mere fra et voksen perspektiv at den er betagende. De mange emner man kan tale ud fra er åbentlyse fra et voksen perspektiv, hvor det for børn måske "bare" er en sjov historie, indtil vi voksne får sat ord på alle de elementer historien rent faktisk indeholder.

    Jeg læser også det om anderledeshed, men jeg læser også om at være syg, at have allergi, om ikke at kunne være en del af fællesskabet af den årsag. F.eks. kan Silke ikke tåle klorvand. Sådan er det for mange børn, som har meget eksem. Her udgår de af fællesskabet (svømning) for ikke at blive mere syge. Det er svært at sætte ord på som barn, men sådan noget kan en tekst som denne også bruges til. Altså at kunne hjælpe med at forklare de andre børn at det at være syg er svært, at man ikke altid selv bestemmer hvilke ting man kan deltage i eller ej - her er det ens forældre og læger, som bestemmer. At det er svært at blive isoleret på grund af sygdom og det er svært at være anderledes :)

    Som andre tidligere har skrevet, så er der også hele elementet om for tidlig adskillelse.
    Måske kunne man tale med eleverne om, at man som forældre godt ved, at man kun har sine børn til låns, men smerten ved at miste og give slip på dem er enorm. Man kunne også tale om hele forældre/barn forholdet - hvad er sundt, hvad er mindre sundt, hvornår skal gøre a og hvornår skal man gøre b.
    Ud fra teksten generelt, kunne man også sagtens tale om døden, selvom jeg ikke synes denne tekst ligger lige så meget op til det som f.eks. Brødrene Løvehjerte.

    SvarSlet
  19. Mit indtryk af Silke er at den er let at læse og egner sig godt til mellemtrinet, et god moderne eventyr om en ung piges forvandling. Samtidig en noget uvirkelig historie om en pige der er født med en speciel eksem som kun saltvandet kan hjælpe på. Derfor elsker Silke også at opholde sig i vandet og allerhelst i havet, hun føler sig meget draget af havet lyde. Da hende forældre køber et sommerhus ved havet tager hendes mystiske forandring for alvor kraft og efterhånden bliver hun mere og mere fisk og kan hun kun trives i vandet. Hendes mor bliver ved med at fornægte hendes forvandling, men hendes far acceptere den og prøver ikke at gøre hende til noget hun ikke er og gør hvad der må gøres da han bærer hende ned til vandet på det tidspunkt hvor det er nået så langt at hendes ben er vokset sammen til en fiskehale.
    Historien giver god anledning til at tale om at være anderledes og acceptere det som Silke gør og at også andre accepterer hvem man er, som hendes far for hvem det er vigtigst at hun er lykkelig. Man kan med fordel få eleverne til at lave meddigtningsopgaver på historien eks. lave deres egen slutning eller en fortsættelse af hvordan Silkes liv blev som fisk.

    SvarSlet